Baby Ahmad : Sayunya Hati bila hantar anak pergi rumah pengasuh

Leave a Comment

Hai

Dua minggu yang tersangat busy sampai tak sempat nak update blog, hari ni macam biasa after upin ipin cartoon habis kat tv9 saya akan siap2 kan baby ahmad untuk pergi rumah mummy a.k.a pengasuh ahmad. Semakin hari makin sayu tengok muka ahmad yang sedih sangat tahan tangis.. oh please baby be strong!! Mesti pelikkan kenapa dah tak kerja kenapa still hantar anak rumah pengasuh? ha tulah persoalannya yang menjeruk hati. Abg kata takot saya tak boleh handle ahmad sambil buat kerja nanti sebab baby ahmad tersangatlah CLINGY. Characters bby ahmad seperti suka menempel, kadang-kadang suka merengek dan tersangatlah suka dukung..hurmmmm :(((

Tapi bila duk rumah pengasuh sangatlah behave ok!!! bila tiba hati mengeluh saya muhasabah diri balik, orang lain bertahun tahun harap ada anak tapi belum ada rezeki.. Bersyukur ada baby ahmad and try cari solution untuk handle perangai clingy dia dengan sebaiknya. Ok back to the topic saya tekad nak jaga baby ahmad sendiri but just give me masa sikit je lg untuk settlekan shop dulu. When everything dah smooth saya akan full time jaga ahmad, Bonda promise anak:(

Sometimes pelik macam mana ibu2 lain hantar anak rumah pengasuh, sama ke perasaan yang saya rasa or saya ni terlalu cerewet  dan fikir macam2 kemungkinan.. Arghhh hanya tawakal Allah ada untuk jaga baby Ahmad.. Tapi honestly pengasuh baby ahmad yang kedua ni sangat ok and faham baby ahmad sangat manja, anytime dia boleh update ttg baby if kita tanya. So after this saya akan hantar aryan bila ada urgent job kat luar sahaja, means bayar per day.

Nak cerita sikit pengalaman hantar ahmad kat rumah pengasuh pertama, mula2 finelah bila hantar nangiskan maybe baru nak serasi but when something happened saya terus decide tukar pengasuh lain. Nak tau apa yang jadi pada baby ahmad? satu hari ni abg jemput ahmad tapi tengok gaya jalan macam sakit kaki pastu sampai rumah je terus dia baring and last tertido, bila saya balik kerja by 6.30pm baby ahmad terjaga and terus nangis cuba dapatkan saya, ya ALLAH sedih sangat tengok dia tak mampu nak bangun sambil kata akitt akitt" means sakit" saya pun apa lagi siasat buka semua pakaian and pampers. Tersangatlah terkejut tengok celah peha, montot baby ahmad melecet teruk sampai nampak kulit merah, apa ni saya hantar baby ok je pg tadi tak ada sikitpun melecet ok!!! kemungkinan pengasuh tak cuci baby ahmad punya montot dgn bersih n lambat cuci yak!!! And you now what akak yang jaga ahmad tinggal satu level dengan saya, seriously saya tak boleh handle marah and bila saya  terserempak dengan akk tu saya tanya direct knp anak saya sampai jadi mcm tu? and jawapannya baby ahmad tak berhenti berjalan dalam rumah dia.. oh please lah bagi jawapan yang rasional sikit.. Saya pasti ramai lagi ibu2 kat luar yang ada pengalaman and mungkin lebih teruk lagikan.. Apa2 pun kita as ibu kena bertindak takkan nak jadi lebih teruk lagi baru nak bertindak right???

Tips  untuk ibu2 yang hantar anak kat rumah pengasuh kadang2 tu buat lawatan mengejut, selalu bagi makanan dengan harapan mereka jaga anak kita dgn baik, jangan banyak complain, dan yang paling penting kalau belum masuk rumah pengasuh tapi anak dah meraung2 tu mesti ada something yang tak best jadi kat anak sampaikan ank takut nak masuk, so better try cari pengasuh baru. Ok take note ya!!!


Baby Ahmad 2 years

0 ulasan:

Catat Ulasan